Toimintakertomus 2019

Hallinto
Hallituksessa vuonna 2019 olivat seuraavat henkilöt: Kari Retulainen puheenjohtajana, Pirjo Laurila varapuheenjohtajana, Katri Erkamo sihteerinä ja Liisa Nummelin rahastonhoitajana sekä muina hallituksen jäseninä Irma Haanpää, Terttu Häkkilä, Eero Kainulainen ja Matti Vuorinen.

Hallitus kokoontui vuonna 2019 kolme kertaa.

Kevätkokous pidettiin 15.6.2019 kesäjuhlan yhteydessä Alikartanon navetan parvessa.
Puheenjohtajana toimi Kari Retulainen ja sihteerinä Katri Erkamo. Vuosikokouksessa käsiteltiin sääntöjen määräämät asiat. Tilinpäätös hyväksyttiin ja tilivelvollisille myönnettiin tili- ja vastuuvapaus. – Kevätkokoukseen osallistui 50 henkeä.

Syyskokous pidettiin pikkujoulun yhteydessä 9.11.2019 Alvettulan seuratalossa. Puheenjohtajana toimi Matti Erkamo ja sihteerinä Katri Erkamo. Kokouksessa käsiteltiin sääntöjen mukaisesti syyskokoukselle kuuluvat asiat. Jäsenmaksu päätettiin pitää ennallaan eli 12 eurossa.
Puheenjohtaja ja sihteeri valittiin uudelleen. Matti Vuorinen ei ollut enää ehdolla hallitukseen. Muut hallituksen jäsenet valittiin uudelleen ja Mikko Tapola valittiin uutena. Lisäksi kokous valitsi hallituksen varajäseneksi Antti Vuorisen.

Syyskokouksessa seuran toiminnantarkastajaksi valittiin
edelleen Matleena Haapala ja varatoiminnantarkastajaksi Hetta Tapola.  Syyskokoukseen osallistui 27 henkeä.

Jäsenistö
Vuoden 2019 lopussa seurassa oli 119 jäsentä. Jäsenrekisteristä poistettiin vuoden aikana viisi edesmennyttä seuran jäsentä sekä yksi eroa pyytänyt jäsen. Lisäksi jäsenrekisteristä poistettiin päivityksen jälkeen 13 jäsentä, jotka eivät ole maksaneet kolmeen vuoteen jäsenmaksua. Uusia jäseniä seura sai kaksi. Jäsenmaksun vuonna 2019 maksoi 98 jäsentä.

Tapahtumat
− Pilkkikisat 10.3. Vilppaan rannassa onnistuivat hyvin. Kaikkiaan tapahtumassa oli nelisenkymmentä henkeä, joukossa useita lapsia.
− Helmien yö -konserttiin 24.3. Verkatehtaalle lunasti lipun 21 henkeä.
− Laulua ja liikuntaa laavulla -tapahtumaan 14.4. osallistui 15 henkilöä.
− Retulantien vartta oli 4.5. siivoamassa 14 talkoolaista. Roskia oli viimevuotista enemmän, mutta kuitenkin melko vähän. Talkootarjoilu nautittiin perinteisesti Retulaisten hupimajassa.
− Kevätkokous- ja kesäjuhlapaikan järjestelytalkoot pidettiin 14.6.
− Kesäjuhlaa vietettiin heti kevätkokouksen jälkeen 15.6. Alikartanon navetan vintillä.
Ohjelmassa oli mm. kettinginheittokisa, ”jyviä ja akanoita”, sketsi Retulantiestä sekä arpajaiset. Tarjolla oli kahvia, pullaa ja täytekakkua sekä makkaraa grillistä. Kesäjuhlaan osallistui lähes seitsemänkymmentä henkeä. Väki tuntui viihtyvän.
− Kesäteatterissa Hämeenlinnassa Sellaista elämä on -musikaalia 3.8. kävi katsomassa ja kuulemassa 24 henkeä. Esitys sai kiitosta.
− Osallistuttiin lentopalloiloitteluun, jonka järjesti Suotaalan–Lahdentaan kyläyhdistys
Tyrvännön kylätalolla 31.8.
− Pikkujoulua vietettiin 9.11. Alvettulan seuratalossa syyskokouksen jälkeen. Tarjoilun järjesti Alvettulan kyläkaupan pitopalvelu. Pöydässä oli jouluista ruokaa ja jälkiruoaksi kahvia ja kakkua. Ohjelmassa oli yhteislaulua, joululauluvisailu, vanhojen sanojen tunnistamista, arpajaiset sekä joulupukin vierailu ja lahjojen jako. Pikkujoulussa oli 39 henkeä.
− Jarkko Tammisen imitaatioesitykseen 15.12.2019 lipun lunasti 13 seuran jäsentä. Esitystä pidettiin loistavana.

Muu toiminta ja liikunta
− Jäsentiedotteita hallitus lähetti neljä. Lisäksi tiedotettiin sähköpostiviesteillä ja verkkosivuilla sekä kylän ilmoitustauluilla.
− Retula-Seura jakoi Monaalan kylässä postilaatikkoihin Hattulan seurakunnan neljät kausitiedotteet.
− Seura tuki omatoimisia uimahallissa käyntejä viisi sekä kevät- että syyskaudella.
Hämeenlinnan uimahallissa kävi kahdeksan ja Valkeakosken uimahallissa yhdeksän seuran jäsentä.
− Seura kustansi kaksi ohjattua kotijumppaa. Kummallakin kerralla osallistujia oli viisi.
− Lentopalloa pelattiin kesäkaudella entiseen tapaan Vihervän kentällä torstaisin ja lauantaisin. Vahvistuksia saatiin muista kylistä. Loppuvuodesta lentopalloa oli mahdollista pelata Suotaalan–Lahdentaan kyläyhdistyksen vuorolla ja kyläyhdistyksen pelaajien kanssa Parolassa ja Hurttalassa.
− Yhteiskävely maanantaisin kokosi kesän aikana 4–6 kävelijää kerrallaan lenkille ja yhteensä 11 eri ihmistä.
− Laavulla on käyty edelleen melko ahkerasti.
− Pihajumppa ei vetänyt väkeä, joten se peruttiin muutaman kokeilukerran jälkeen.